X
تبلیغات
اسلام - بحث اول:استمناء و مضرات،راههای ترک و احکام آن
وهرآنچه یک مسلمان باید بداند
یکی از گناهانی که بدان وعده عذاب داده شده استمناء است و آن بیرون کردن منی خود از راه غیر طبیعی است مانند مالیدن [آلت]به دست یا سایر اعضای خود یا به اعضای دیگری غیر از همسر. در آخر کتاب حدود جواهر می نویسد:هر کس به دستش یا عضو دیگرش استمناء کند باید تعزیز شود.چون کار حرامی بلکه[گناه] کبیره ای مرتکب شده است.چنانچه از حضرت صادق علیه السلام از حکم آن پرسیدند. آن حضرت فرمودند:گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید آز آن نهی فرموده است و استمناء کننده مثل این است که با خود نکاح کرده و اگر کسی را که چنین کاری می کند بشناسم با او همخوراک نخواهم شد.راوی حدیث می پرسد:از کجای قرآن حکم آن فهمیده می شود؟فرمود:از آیه ی هرکس با غیرازهمسر و کنیزش شهوتش را ذفع کند ایشان تجاوز کارانند.راوی پرسید:گناه زنا بزرگتر است یا استمناء ؟ حضرت فرمود:استمناء گناه بزرگی است.از حضرت صادق منقولست که:سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید(به نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و برایشان عذاب دردناکی است):کسی که موی سفیدش را بکند تا نمایش دهد که جوان است و کسی که بوسیله عضو خویش شهوتش را خارج کند [استمناء کند]وکسی که با او لواط کرده شود.رسول خدا-صلی الله علیه و آله-می فرماید:هرکس که با دست شهوتش را بیرون کند ملعون است.

شیوع استمناء

متاسفانه به واسطه مشکلات بی حد و حساب ازدواج و تجرد جوانان این مرض خانمان سوز و گناه کبیره شیوع فوق العاده پیدا کرده [چنانچه محسوس است این مرض در جوانانی که تازه به بلوغ رسیده اند تا افرادی که چندین سال از ازدواجشان می گذرد شایع است]و دانسته و ندانسته بسیاری از جوانان را به انواع واقسام بیماریهای روحی و جسمی مبتلا می سازد.صرفنظر از عقوبتهای اخروی که دارد این وظیفه پدرومادرها است که فرزندان خودرا آگاه سازند و مواظب جوانان خود باشند و همچنین در مرتبه دوم وظیفه دبیران و آموزگاران تعلیمات دینی در مقاطع راهنمایی و دبیرستان است که جوانان را به عواقب وخیم روحی و جسمی این بلیه با خبر سازند.[چنانچه برمی آید برخی سایتها و وبلاگها اقدام به منحرف کردن جوانان نموده و استمناء را مقوله ای طبیعی و لازم برای بدن می دانند در صورتی که استمناء فعالیتی غیر طبیعی است و ضررهای دنیوی(جسمی وروحی) و اخروی را به ارمغان می آورد.در ذیل با تعدادی از مضرات این فعالیت غیر طیبعی به نقل از کتاب ناتوانیهای جنسی که مجموعه ای از نوشته های متخصصین فن که عبارتند از دکتر استون-دکتر کینسی-دکتر هوفمان-پروفسور گوسولن-پروفسور باژه-دکترپوردولسکی است آشنا می شویم.]

مضرات جسمی و روحی استمناء

این عمل مبتلایان را به ضعف قوای شهوانی دچار می سازد بی حال بار می آیند شهامت ودرستی از آنان سلب می شود.چه بسا اشخاص هستند که در عنفوان جوانی در اثر مبتلا شدن به جلق(استمناء) چنان دچار ضعف قوای جسمی و روحی می شوند که معتادین به تریاک و شیره در مقابل آنان شیر نری به شمار می آیند.عمل غیر طبیعی جنسی روابط نزدیکی با حواس پنجگانه دارد در درجه اول در چشم و گوش اثر می گذارد بدین معنی که دید چشم را ضعیف کرده و حس سامعه را نیز تا اندازه ی قابل توجهی از کار می اندازد.مبتلایان مخصوصا آنهایی که از لحاظ جسمانی ضعیف می باشند غالبا مگسی جلوی چشم خود می بینند که به شدت آنها را ناراحت می کند و حتی وقتی چشمهای خود را می بندند باز نمی توانند از آسیب مگس درامان باشند و چون این عمل هر بار چندین دقیقه ادامه پیدا می کند چشمشان سیاهی رفته و دچار سرگیجه می شوند و به زمین می افتند.همچنین به طور مداوم صدای ناهنجاری در گوش خود احساس می کنند که بسیار ناراحت کننده است.علاوه بر اینها تحلیل رفتن قوای جسمانی و روحانی،کم شدن خون،پریدگی رنگ،نقصان قوای حافظه،لاغری،ضعف و سستی زیاده از حد، بی اشتهائی،کج خلقی،عصبانیت،دوران سر،وهزاران آفت دیگر،از بیماریهائی است که گریبان مبتلایان به استمناء را خواهد گرفت.البته آنهایی که از لحاظ جسمانی قوی هستند ممکن است قدری دیرتر به این بیماریها دچار شوند.ولی به هر حال عدم ابتلا به آنها از محالات است خواه ناخواه همه مبتلایان باید به آن دچار شوند.از دیگر بدبختی های آنها این است که قوه اراده ی آنان بکلی مختل می گردد و لذا وقتی به عمل خود پی می برند واز زشتی آن اطلاع پیدا می کنند آنقدر اراده ندارند که به ترک کردن آن اقدام نمایند.پس استمناء از لحاظ روحی و جنسی نیز قوای انسان را فرسوده می سازد.یعنی غدد مترشحه داخلی را از کار می اندازد از جمله این غدد،غده سازنده منی یعنی بیضه است که براثر جلق رفته رفته کوچک شده وبه صورت نخودی درمی آید و چون درآن صورت قادر به فاعلیت و ساختن منی یا به قول عربها ماءالحیات یعنی آب زندگانی نیست،شخص مبتلا برای همیشه از لذایذ جنسی محروم می گردد و اگر به این صورت از مردی نیافتاد،بطور قطع به صورت دیگری مانند سرعت انزال،کندی انزال،سیلان منی، عدم نعوظ،نعوظ بی دوام و امثال اینها به ناتوانی جنسی و شهوانی مبتلا خواهد شد.چه بسا دیده یا شنیده شده که جوانان معتاد به استمناء،در اندک مدتی دچار چنان حالتی گردیده اند که به جای منی خون از آنها خارج می شود.باید دانست که اشخاصی که به این حالت دچار می شوند ولو در سنین جوانی باشند،خطر مرگ در انتظار آنهاست.زیرا بدون احساس شهوانی و بدون اینکه لذتی ببرند بلا انقطاع منی از آنها دفع می گردد و همین امر باعث می شود که در حین راه رفتن دفعة به زمین بخورند واز هوش بروند.

سری به تیمارستان تهران بزنید،ازهر ده نفر دیوانه ای که درآنجا سکونت دارند نه نفر معتاد به جلق می باشند.یعنی براثر ابتلاء به استمناء کارشان به جنون کشیده وبه گوشه تیمارستان افتاده اند.زیرا عمل مذموم و ناپسند جلق در قوای دماغی تاثیر زیادی دارد و وقتی قوای دماغی شخص مختل شد مسلم است که کارش به دیوانگی خواهد کشید بدون اغراق از هر ده نفربیمار مسلولی که در آسایشگاه خوابیده اند چهار نفر بعلت ابتلاء به جلق به این بیماری خطرناک دچار گردیده آند.اینها ادعا،سخن گزاف و بیهوده نیست اینها واقعیاتی است که دانشمندان و علماء پس از سالها کوشش به آن دست یافته اند.در حالی که اسلام از همان اول این عمل را زشت و ناپسند نامید و جزء گناهان کبیره به حساب آورد. مبتلایان چون اشتهای خوب خوردن ندارند و درامور جنسی آنهم از راه غیر طبیعی افراط می کنند ناچار ضعیفند.وچون ضعیف هستند برای ابتلاء به هرنوع بیماری مستعد و آماده می باشند.

به کرات و دفعات مختلف دیده شده که بعضی از مبتلایان به جلق،براثر افراط در این عمل به یک نوع بیماری به نام جنون استمناء که شباهت زیادی به سادیسم دارد مبتلا می شوند و آنوقت حتی با دیدن سگ و گربه و هرجانور دیگر به فکر استمناء می افتند و بلافاصله مشغول عمل می شوند.هیچ مردی حتی قویترین و پرشهوت ترین اشخاص نمی توانند بیش از پنج یا شش ماه از قوای جنسی خود آنهم به صورت استمناء که غیر طبیعی است بهره برداری کنند لذا قوای جنسی آنها بکلی از کار می افتد و یا بوضع دلخراشی به آغوش مرگ پناه می برند.ممکن است بعضی از مبتلایان به جلق که بعلت قوی یا مبتدی بودن هنوز با علائم فوق دست بگریبان نشده اند با خود بیاندیشند که مطالب اغراق است و بگویند پس چرا ما تاکنون به این بیماریها مبتلا نشده ایم؟

درجواب این عده باید گفت:اگر بیمار نشده اید بعلت آن است که قوی الجثه هستید یا تازه شروع کرده اید والا چندی دیگر خواهناخواه به سراغ شما نیز خواهد آمد.وانگهی ما ادعا نکرده ایم که هرکس یک هفته مبادرت به استمناء کرد تمام بیماریها یکباره اورا احاطه خواهند کرد.زیرا حالات اندرونی در اشخاص متفاوت است.مثلا ممکن است یکنفر که برای مدتی مبادرت به جلق کرد در وهله اول فقط به سستی اعصاب یا اختلال حس سامعه یا ضعیف شدن حس باصره یا سرگیجه و دوران سر مبتلا شود ولی بعدا سایر بیماریها به تدریج یراغ او بیایند.پس جلق هم از نظر شرعی و هم از نظر عرفی و هم از نظر منطقی و عقلی و بطور خلاصه من جمیع الجهات و الحیثیات،حرام و ناپسند است.(1)

چنانچه تابحال مبتلا بوده اید بیایید این امر ناپسند را کنار بگزارید.

در جوانی پاک بودن شیوه پیغمبری است

ورنه هر گبری به پیری می شود پرهیزگار

براى درمان استمناء چه بايد كرد؟

در مورد موضوع مشاوره در ذيل دستورالعملهاى مورد نظر ارائه مىگردد اما آنچه باعث نجات و رسيدن به سعادت است همانا عزم راسخ و جديت و پشتكار دقيق و كامل شما است كه ميتواند كارساز واقع شده و شما را به مقصود برساند و الا به صرف بيان دستورالعمل و ارائه خدمات مشاورهاى مشكلى حل نشده و نخواهد شد. البته بىترديد قبل از تمام اسباب طبيعى حضرت حق ياور شما خواهد بود و با استعانت از خداوند منان و عزم راسخ به استقبال از دستورالعملها می رويم:

1- سعى كنيد هميشه پيش از خواب مثانه خود را تخليه كنيد و شبهاى به خصوص غذايى سبك ميل كنيد.
2- هرگز شكم خود را بيش از حد معمول پر نكنيد بلكه تا چند لقمه ديگر كه جاى داريد دست بكشيد.
3- از پوشيدن لباسهاى تنگ و چسبان (به خصوص لباس زير اينچنينى) اجتناب ورزيد.
4- هرگز فكر گناه را به ذهن خود راه ندهيد و از تصور و تخيل امور جنسى و شهوانى سخت پرهيز كنيد.
5- از خواندن، شنيدن، نگاه كردن به امور و تصاوير شهوتآفرين دورى كنيد.
6- از خوردن مواد غذايى محرك مانند: خرما، پياز، فلفل، تخممرغ و غذاهاى چرب اجتناب و يا به حداقل اكتفا نماييد.
7- از نگاه كردن و دستورزى به اندام جنسى خود پرهيز كنيد.
8- هرگز به رو نخوابيد.
9- هيچگاه تنها در يك مكان نباشيد تا فرصت و زمينه گناه از بين برود.
10- براى تخليه انرژى زايد بدن به طور منظم و زياد ورزش كنيد.
11- هيچگاه بيكار نباشيد و هميشه براى مشغول ساختن خود به فعاليتى مطلوب و مثبت برنامه داشته باشيد.
12- روزه مستحبى بگيريد و اگر قادر نيستيد، روزه تربيتى بگيريد يعنى به كمترين مقدار غذا و كمحجمترين نوع غذاها اكتفا كنيد و وعده غذايى خود را كم كنيد.
13- هرگز به نامحرم نگاه نكنيد، حتى اگر به ارتباط كلامى با آنها مجبور باشيد.
14- با جنس مخالف رفتار متكبرانه داشته باشيد، هرگز با روى باز و نرمى با آنها برخورد نكنيد.
15- هرگاه افكار جنسى به ذهن شما وارد شد خود را تنبيه كنيد. مثلاً با بستن يك كش به مچ دست خود و كشيدن و رها كردن آن به خود هشدار دهيد.
16- به بدى گناه و عواقب آن بيانديشيد و تا زمانى كه به گناه آلوده نشدهايد بيشتر در فكر زيانهاى خطرات، آبروريزى و عقاب آن باشيد.
17- هرگز از رحمت خدا مأيوس نباشيد.
18- به محض لغزش فوراً توبه كنيدو سعى كنيد كه ديگر تكرار نشود.
19- قرآن زياد بخوانيد و در معانى آيات آن تفكر كنيد.
20- در مجالس مذهبى، دعا و توسل و موعظه زياد شركت كنيد.
21- از كتبى كه جنبه موعظه و بيدارگرى قلبى دارد بهره بگيريد و مقيد باشيد در روز چند ساعت به مطالعه اينگونه كتب بپردازيد. براى مثال مجموعه كتابهاى شهيد دستغيب توصيه مىشود به خصوص كتاب گناهان كبيره، قلب قرآن، ايمان، قلب سليم و معاد و... .

2۲- اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و عيادت از نزديكان پر كنيد.
23- به معاد و قيامت فكر كنيد.
24- ذكر لاحول ولا قوة الا باللَّه را زياد برزبان جارى سازيد.
25- عبادتهاى خود مانند نماز و روزه را صحيح و دقيق و در اول وقت انجام دهيد و در انجام هر چه كاملتر و بهتر نماز خود بكوشيد و در اين مورد از كتاب آدابالصلوة امام خمينى بهره بگيريد.
26- از محيطهاى آلوده، سخت دورى كنيد و بيشتر وقت خود را در كتابخانه بگذرانيد و بىعلت در خيابانهاى آلوده نباشيد.
مجدداً تكرار ميكنم كه سعى در پايبندى به دستورالعملها است كه مفيد خواهد بود، لذا تلاش كنيد كه كاملاً دقيق و صحيح به آنها عمل كنيد. اما بايد خاطرنشان سازم كه عوارض استمناء خيلى زياد است و مثلاً عدم تمركز حواس، پرخاشگرى، عصبانيت زود و سريع، تار شدن چشمان، كاهش دقت، لرزش دستها و...جملگی از عواقب زشت اين عمل است كه در صورت استمرار حتى افكار و روحيات شما را نيز تهديد مىكند ولى با پاك ساختن رفتار خود از آن عمل زشت اين عوارض منفى نيز از بين رفته و فردى پاك و وارسته خواهيد شد و از زندگى خود لذت مىبريد، بنابراين به منظور فرار از پيامدهاى منفى اين عمل زشت لازم است هر چه سريعتر و كاملتر به دستورالعملهاى فوقالذكر عمل كنيد و ديگر هرگز به سراغ آن عمل نرويد. توجه داشته باشيد كه اگر دستورالعملهاى فيزيولوژيكى فوق مانند شمارههاى 1 تا 10 را عمل كنيد، ديگر دچار نعوظ صبحگاهى نيز نخواهيد شد.

احکام استمناء

۱.اگر روزه دار استمناء کند روزه اش باطل است.

۲.اگر بی اختیار منی از او بیرون آید روزه اش باطل نیست ولی اگر کاری کند که بی اختیار منی از او بیرون آید،روزه اش باطل می شود.

۳.هرگاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می شود بنا براحتیاط مستحب نخوابدولی اگر بخوابد روزه اش باطل نمی شود.

۴.اگر روزه دار درحال بیرون آمدن منی ازخواب بیدار شود واجب نیست از بیرون آمدن آن جلوگیری کند.

۵.روزه داری که محتلم شده می تواند بول کند و بدستور مسئله ۷۳ استبراء نماید اگر چه بداند بواسطه بول یا استبراء کردن باقیمانده منی از مجری بیرون می آید.

۶.روزه داری که محتلم شده اگر بداند منی در مجری مانده ودر صورتی که پیش از غسل بول نکند بعد از غسل منی از او بیرون می آید بنابر احتیاط واجب باید پیش از غسل بول کند.

۷.کسی که می داند که اگر عمدا منی از خود بیرون آورد یا استمناء کند روزه اش باطل می شود در صورتی که به قصد خارج شدن منی با کسی شوخی وبازی کند روزه اش باطل می شود و باید قضای آنرابجا آورد اگرچه منی از او بیرون نیاید و اگر منی بیرون آید علاوه بر قضا کفاره نیز بر او لازم می شود در هردو صورت در ماه مبارک رمضان باید در بقیه روز از آنچه روزه را باطل می کند خودداری نماید.

۸.اگر روزه دار بدون قصد بیرون آمدن منی با کسی بازی و شوخی کند چنانچه اطمینان دارد که منی از او خارج نمی شود اگر چه اتفاقا منی بیرون آید روزه او صحیح است ولی اگر اطمینان ندارد درصورتی که منی از او بیرون آید روزه اش باطل است.(۲)

۱.گناهان کبیره تالیف شهید محراب آیة الله سید عبدالحسین دستغیب

۲.توضیح المسائل از مسئله۱۵۹۷تا۱۶۰۴

 

نگارش در تاريخ 89/05/18 توسط مسلمان |

اسلایدر